Korte inhoud activiteiten

Schaatsen

Deze activiteit kan alleen plaatsvinden indien er in de naaste omgeving een kunstijsbaan is. Logischerwijs zal er alleen gedurende de wintermaanden (oktober - maart) geschaatst worden. Gedurende een uur is er een instructeur aanwezig die les geeft. Er zal aandacht besteed worden aan de verschillende technieken van het schaatsen en de conditieverbetering.

Zwemmen

Dit kan men individueel doen. Met een individuele bedrijfssportpas kan men in het wedstrijdbad "baantjes trekken" op uren en dagen dat er trimzwemmen is in het zwembad ter plaatse.

Lopen

De lopers kunnen terecht bij de plaatselijke atletiekvereniging. Hier wordt twee keer per week gelopen onder deskundige leiding. Wanneer men zich hiervoor opgeeft kan men zelf kiezen of men 1 of 2 keer per week wil gaan lopen.

Callanetics

Bij deze vorm van bewegen ligt de nadruk op de buik, billen, benen. Het wordt gegeven in een zaal zonder toestellen. Muziek zal ter ondersteuning van de uit te voeren oefeningen aanwezig zijn. Spectaculair zal men hier niet van afvallen. Men zal, als het goed is, een beter figuur en houding krijgen wanneer men het regelmatig volhoudt.

Yoga

De Yogalessen zijn gericht op de bevordering of herstel van de harmonie en balans tussen lichamelijk en psychisch functioneren. Hierbij vormen lichaams- en ademhalingsoefeningen belangrijke onderdelen. Het is gewenst om tijdens de lessen warme behaaglijk zittende kleding te dragen en een dekentje of slaapzak mee te nemen.

Aerobics/Steps

De intensiteit van aerobics/steps ligt over het algemeen hoger dan bij callanetics. Muziek vormt een wezenlijk onderdeel voor aerobics/steps. Tijdens de lessen zal aandacht besteed worden aan het versterken van de belangrijkste spieren en het verbeteren van de algehele lichamelijke conditie.

Spinning

Spinning is staand of zittend fietsen op een speciale stationaire fiets, waarbij muziek gebruikt wordt onder leiding van een spinninginstructeur. Tijdens de workout wordt de weerstand van de fiets aangepast, afhankelijk van het tempo en de soort oefening. De oefeningen bestaan uit onder andere een vlakke weg, een heuvel en sprints (of combinaties daarvan). Omdat er veel verschillende ritmes in een spinningles gebruikt worden en door de diverse zittende en staande technieken ontstaat een positief trainingseffect op hart, longen en beenspieren. De weerstand kan per individu verschillend afgesteld worden, hij of zij bepaalt zelf de zwaarte van de training, eventueel met gebruik van een hartslagmeter.

Fitness

Bij fitness kan men na de warming-up een persoonlijk schema krijgen die of gericht is op spierkracht verbetering of de verbetering van de algehele conditie of een combinatie van beide. In het eerste geval zal men meer met gewichten en apparaten werken. In het tweede geval zal men meer gebruik maken van de fiets, lopende band, roei- en/of step-apparaat.

Volleybal

Het volleybal bestaat uit een gezamenlijke warming-up van ± 10 minuten daarna wat techniekvormen om o.a. de bovenhandse en onderhandse techniek te verbeteren en tot slot zal het laatste half uur gereserveerd zijn om het volleybalspel te spelen.

Aquarobic

Aquarobic wordt gedaan in kniediep tot heupdiep water, dit heeft als voordeel dat ook ongeoefende zwemmers aan deze aktiviteit deel kunnen nemen. Tijdens de lessen worden alle spieren van armen, benen en romp op een pittige manier aangesproken. De oefeningen zullen ondersteund worden door muziek.

Aquajoggen

Aquajoggen is lopen in diep water in een zweeftoestand, waarbij gebruik gemaakt wordt van een wet-belt. Deze wet-belt zorgt ervoor dat het hoofd, nek en schouders boven water blijven. Door het wegvallen van de zwaartekracht en de weerstand van het water is er een continu mild spiergebruik. Doel is het verbeteren van het algehele uithoudingsvermogen.

Zumba

Zumba is een fitnessprogramma dat is gebaseerd op Latijns-Amerikaanse dans, zoals de salsa, merengue en samba. Bij zumba worden fitnessoefeningen op muziek gedaan, dit is te vergelijken met aerobics.

Tae Bo

Tae Bo is een aerobics workout op muziek gecombineerd met bewegingen uit de vechtsporten Karate, Tai Kwon Do en boksen. Naast een stevige cardio workout zorgt Tae Bo voor een verbeterde balans, coördinatie en lenigheid. Het aanleren van de juiste techniek is erg belangrijk. Tae Bo wordt verzorgd door alle meewerkende sportcentra.

Squash

Deze activiteit kan alleen doorgaan als er in de plaats squashzalen aanwezig zijn. Een baan dient wel van tevoren besproken te worden. Dit moet men zelf doen bij de desbetreffende instelling. Op vertoon van een geldige bedrijfssportpas kan men er daarna gebruik van maken. Dit is de enige activiteit waar geen begeleiding bij is omdat dat organisatorisch niet te realiseren is.

Roeien

Roeien is zowel een zomer- als wintersport. Alleen vorst, ijs, mist en storm kunnen roeien onmogelijk maken. Eerst dient men een aantal instructielessen te volgen. Hierdoor leert men goed en blessurevrij te roeien. Na de instructie kan men zelfstandig roeien.

Tennis

Deelnemers bedrijfssport worden lid van TC de Weide (Hoogeveen) en kunnen gebruik maken van de faciliteiten zoals TC de Weide die aan zijn leden biedt